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DTU-AUV

Description :

Arya is an Autonomous Underwater Vehicle or AUV. The team that worked on this project consists of undergraduate students of the Delhi Technological University (DTU) in India from varied multidisciplinary backgrounds.


The AUV's mechanical system includes the watertight hulls and the structural framework that house the on-board electronic system. The rationale that has been provided behind this design methodology is to design a stable vehicle that has positive buoyancy and can help in operating as well as modeling the AUV’s control system.


This is accomplished by ensuring the desired aspect ratio of the hydrodynamic stability as well as placing all the components optimally to maintain the required positions of buoyancy and the centre of gravity. In addition to that, the AUV also has an open-frame structure so that it can reduce the drag force it experiences effectively. It is also noteworthy that the AUV has an acrylic framework that supports all its subsystems robustly.


ARYA’s cut-off circuit has also been designed with the safety of electronic circuits and batteries in mind. It consists of MOSFETs, diodes, relays, and comparators. The diodes in the circuit are employed to prevent back current from entering the batteries. Also, two comparators are employed to keep the battery voltage of the AUV between the minimum threshold and the maximum.


Tools of introspection


ARYA’s design can be regarded as the result of a commitment and dedication to develop a robust yet compact and lightweight vehicle. It meets the industrial standards when it comes to its eco-friendliness and safety to function effectively in shallow water as well as a 5-25 meters depth range.



ARYA’s development offers a favorable platform for future advancements by improvising parts of the vehicle. For instance, by integrating different advanced sensors to enhance the application of the AUV in detecting and monitoring the marine structures and habitat.


DTU-AUV

વધુ વિગત :


DTU-AUV

अधिक जानकारी :

आर्या(Arya) एक ऑटोनोमस अंडरवाटर व्हीकल या ए.यू.वी है। भारत के दिल्ली प्रौद्योगिकी विश्वविद्यालय (डीटीयू) के भिन्न पृष्ठभूमि के स्नातक कक्षा के छात्रों की एक टीम ने इस प्रोजेक्ट पर काम किया है।


.यू.वी. की यांत्रिक प्रणाली में अधिकतर पानी रोकने वाला आवरण और संरचनात्मक ढांचा होता है जिसके अंदर एक इलेक्ट्रॉनिक सिस्टम लगा रहता है। इस डिजाईन पद्धति के पीछे जो तर्क दिया गया है वह एक ऐसा संतुलित वाहन बनाने का तर्क है जिसमें सकारात्मक उछाल हो और यह ए.यू.वी. की नियंत्रण प्रणाली का संचालन करने में एवम् मॉडलिंग करने में सहायक हो सके।


यह हाइड्रोडायनेमिक स्थिरता के इच्छित पहलूं के रेशियो सुनिश्चित करके एवं तमाम पुर्जों के उछाल की सही स्थिति और गुरुत्वाकर्षण के केंद्र को अपेक्षित स्थिति में बनाए रखने के लिए इष्टतम स्थान पर लगाने से ऐसे परिणाम प्राप्त किए जा सकते हैं।


इसके अलावा ए.यू.वी. में एक ओपन-फ्रेम संरचना है जो प्रभावी ढंग से अनुभवित ड्रैग बल को कम करता है। यह भी उल्लेखनीय है कि ए.यू.वी. में एक एक्रिलिक फ्रेमवर्क भी है जो सभी उप प्रणालियों को मजबूती के साथ आधार प्रदान करता है।


आर्या का कट-ऑफ सर्किट भी इलेक्ट्रॉनिक सर्किट और बैटरी की सुरक्षा को ध्यान में

रखकर बनाया गया है। इसमें MOSFETs, डायोड्स, रिले और कॉम्पेरेटर्स भी समाविष्ट है। अधिकतम प्रवाह को बैटरी में जाने से रोकने के लिए सर्किट में डायोड का उपयोग होता है। उपरांत बैटरी वोल्टेज को अधिकतम और न्यूनतम सीमा के भीतर बनाए रखने के लिए लगाए गए हैं|


आत्म-विश्लेषण के साधन


आर्या के डिजाइन को मजबूत किन्तु छोटे और हल्के वाहन बनाने के लिए प्रतिबद्धता और समर्पण का परिणाम माना जा सकता है। जब कम पानी के साथ-साथ 5-25 मीटर की गहराई में कार्य करने की पर्यावरण अनुकूलता तथा सलामती की बात आती है तब वह सभी औद्योगिक मानकों को पूरा करता है|


आर्या का निर्माण आगे और भी विकास करने के लिए अनुकूल प्लेटफार्म प्रदान करता है, साथ ही मरीन संरचना और प्राकृतिक आवास की पड़ताल और निगरानी में ए.यू.वी. के प्रयोग को बढ़ाने के लिए अलग-अलग प्रकार के उन्नत सेंसरों को एकीकृत करके वाहनों में सुधार लाने के अवसर प्रदान करता है।